Pontosan mi is az a teledermatológia?

 

A teledermatológiát, mint fogalmat 1995-ben kezdték el használni, azonban tartalmát tekintve, az első gondolatok néhány kutatóban 1970 körül merültek fel, amikor is azt kezdték vizsgálni, hogy vajon bőrbetegség esetén egy kép – mégpedig korabeli televíziós képernyő-kép – alapján le lehet-e vonni ugyanazokat a következtetéseket, mint a bőrtünetek valós vizsgálatával, azaz egy kép és a rendelkezésre álló információk alapján fel lehet-e állítani bőrgyógyászati diagnózist. Illetve, hogy az így történő diagnosztizálásnak milyen a pontossága a személyesen elvégzett vizsgálatokhoz képest. Az eredmények már ekkor – 1972-ben (!) – azt mutatták, hogy az esetek 85%-ában fel lehetett állítani a diagnózist kép alapján is. A képalkotási technika rohamos fejlődésével, majd a telekommunikációs eszközök megjelenésével párhuzamosan a kép alapján történő diagnosztizálás, valamint az időben és térben függetlenül megvalósuló bőrgyógyászati betegellátás létjogosultsága egyre nyilvánvalóbb lett, az internet megjelenésével pedig áthelyeződött az online térbe.

Definíció szerint a teledermatológia távolról elvégzett bőrgyógyászati vizsgálatot jelent, mely során a szóban forgó bőrtünetekről nagy felbontású, színes, digitális fotókat készít vagy maga a beteg vagy egy szakember, majd ezeket szövegesen kiegészítve internetkapcsolattal rendelkező telekommunikációs eszköz segítségével juttatja el egy bőrgyógyász szakorvoshoz leletezés, véleményezés céljából.

A teledermatológia körébe tartozik az online bőrgyógyászati betegellátáson kívül az is, ha például egy szakorvos egy másiktól kér véleményt, mely során – akár időben, akár térben egymástól távol – telekommunikációs eszközön keresztül osztják meg egymással az információkat egy eset kapcsán. Ahogyan teledermatológia az is, ha a szakorvos egy krónikus bőrbetegségben szenvedő pánciense dokumentációját online tárolja, követi, esetleg más szakemberekkel osztja meg.

Egyes országokban, – az USA-ban, Ausztráliában, a skandináv országokban, az Egyesült Királyságban, vagy például Délkelet-Ázsiában, mely úttörőnek tekinthető ezen a területen – a teledermatológia már hosszú évek óta a betegellátás szerves részét képezi. 

 

Hogyan valósítható meg az online bőrgyógyászati vizsgálat?

 

Tehát a teledermatológia szerteágazó rendszerének egyik szelete az online bőrgyógyászati ellátás, melyről esetünkben szó van. 

Az internet segítségével kivitelezett bőrgyógyászati vizsgálat kétféle úton valósítható meg. 

Az egyik lehetőség a videókonferencia, tehát egy élő, online kapcsolat a beteg és az orvos között. Ez a variáció térben rugalmas, viszont időben fix, azaz ebben az esetben még mindig szükséges időpontot egyeztetnie a két félnek. 

A másik lehetőség az ún. “kép-szöveg megoldás”, melyet a netborgyogyasz.hu is alkalmaz, amely során a páciens internetkapcsolattal rendelkező készülékén (számítógép/tablet/okostelefon) az orvos által előre összeállított kérdéssort megválaszolja, majd azt a saját maga által készített fotókkal együtt átküldi az orvosnak, aki a leletet ugyancsak online szolgáltatja. Ez a verzió térben és időben is független.

A két lehetőségnek eltérő műszaki követelményei is vannak. A videóhívásnak nagyon fontos feltétele egy nagy teljesítményű, szélessávú internetkapcsolat, már csak azért is, hogy az élő képen az orvos megfelelő minőségben láthassa a beteg bőrtüneteit. Ennek a variációnak épp ez a hátránya is, azaz nem megfelelő kapcsolat esetén a diagnózis felállítása nehezebb lehet, mint fotók alapján. A manapság használatos mobiltelefon készülékek kamerái viszont nagyon magas minőségű képeket képesek készíteni, mely előnyt alapul véve, egyértelműen megállapítható, – ahogyan azt egy amerikai vizsgálat is megerősítette -, hogy a “kép-szöveg megoldás” hatékonyabb a videóhívással szemben.

Mire számíthat a beteg, ha bőrpanasza miatt online kér segítséget?

 

Az online bőrgyógyászati ellátás szerepe és egyben előnye elsősorban az, hogy ebben a formában gyorsan, egyszerűen elláthatók a gyakoribb, “hétköznapibb” bőrbetegségek. Egy német felmérés alapján az online ellátott páciensek 90%-ának (!) nincs szüksége további vizsgálatra, kezelésre. 

Nagyon fontos megjegyezni, hogy akut, súlyos panaszok ellátására a teledermatológia nem megfelelő választás. Vagyis hirtelen fellépő, erőteljes bőrtünetek, láz, hidegrázás, fulladás, szédülés és egyéb komoly általános panaszok esetén nem tanácsos az interneten próbálkozni, hanem azonnal személyesen sürgős ellátást kell kérni.

Krónikus bőrbetegségek, valamint – előreláthatólag – sebészeti beavatkozást igénylő esetekben az online ellátás feladata a diagnózis felállítása, valamint a további teendők kijelölése.

Vannak olyan esetek is, amikor az orvos – online formában – nem tud felelősséget vállalni, sem a diagnózis, sem a kezelés felállításának vonatkozásában. Ez előfordulhat például egyes speciális kórképek esetén, esetleg rossz minőségű vagy jellegtelen képek, illetve erősen hiányos információk miatt. A NetBőrgyógyásznál ilyenkor a beteg, indoklással együtt, a vizitdíjat visszakapja, illetve javasoljuk, hogy személyesen jelenjen meg egy általa választott szakorvosnál.

 

Forrás

  • Murphy RL, Jr., Fitzpatrick TB, Haynes HA, Bird KT, Sheridan TB (1972) Accuracy of dermatologic diagnosis by television in Arch Dermatol. 105: Seiten 833-835.
    Düker I un d Elsner P (2002) [Dermatology in Telemedicine. Possibilities and limits]. Hautarzt. 53: Oldal 11-17.
  • Übersichten schon im Jahr 2012 für die USA State of Teledermatology Programs in the United States in J Am Acad Dermatol. 2012 Nov;67(5): Oldal 939-44. doi: 10.1016/j.jaad.2012.02.019. Epub 2012 Mar 28.
  • The scope of Teledermatology in India, Jayakar Thomas and Parimalam Kumar in Indian Dermatol Online J. 2013 Apr-Jun; 4(2): Oldal 82-89.
  • Lim AC, Egerton IB, Shumack SP (2000) in Australian Teledermatology: The Patient, the Doctor and their Government. Australas J Dermatol. 41:Oldal8-13.
  • Tensen E, Van Der Heijden JP, Jaspers MW, Witkamp L (2016) Two Decades of Teledermatology: Current Status and Integration in National Healthcare Systems in Curr Dermatol Rep. 5: Oldal96-104.
  • Nami N, Massone C, Rubegni P, Cevenini G, Fimiani M, Hofmann-Wellenhof R (2015) Concordance and time estimation of store-and-forward mobile teledermatology compared to classical face-to-face consultation in Acta Derm Venereol. 95: Oldal 35-39.
  • Vgl. Telemedizin in Europa https://medizintechnologie.de/fileadmin/pdfs/1275.pdf
  • https://www.aerzteblatt.de/nachrichten/62670/Teledermatologie-kann-in-unterversorgten-Gebieten-helfen
  • Coates SJ, Kvedar J, Granstein RD (2015a) Teledermatology: from historical perspective to emerging techniques of the modern era: part I: History, rationale, and current practice in J Am Acad Dermatol. 72: Oldal 563-574.
  • Coates SJ, Kvedar J, Granstein RD (2015b) Teledermatology: from historical perspective to emerging techniques of the modern era: part II: Emerging technologies in teledermatology, limitations and future directions in J Am Acad Dermatol. 72: Oldal 577-586.
  • Marchell R, Locatis C, Burges G, Maisiak R, Liu W, Ackerman M. Comparing high definition live interactive and store-and-forward consultations to in-person examinations in Telemed J E Health 2017 Dec;23(3): Oldal 213-218.
  • Romero Aguilera G, Cortina De La Calle P, Vera Iglesias E, Sanchez Caminero P, Garcia Arpa M, Garrido Martin JA (2014) Interobserver reliability of store-and-forward teledermatology in a clinical practice setting in Actas Dermosifiliogr. 105: Oldal 605-613.
  • Romero G, Sanchez P, Garcia M, Cortina P, Vera E, Garrido JA (2010) Randomized controlled trial comparing store-and-forward teledermatology alone and in combination with web-camera videoconferencing in Clin Exp Dermatol. 35: Oldal 311-317.
  • Hsueh MT, Eastman K, Mcfarland LV, Raugi GJ, Reiber GE (2012) Teledermatology patient satisfaction in the Pacific Northwest in Telemed J E Health. 18: Oldal 377-381. 

Bőrgyógyászati panasza van?


Közelebb a segítség, mint gondolná…

Készítsen fotókat, válaszoljon néhány kérdésre és 24 órán belül szakorvosi diagnózist, valamint kezelési javaslatot kap – szükség esetén recepttel.


Facebook